środa, 14 czerwca 2017

Islandia 14 czerwca

14 czerwca

Pobudka o 8,30 śniadanie i ruszamy na zwiedzanie Akureyri. Najpierw przestawiamy samochód w miejsca gdzie jest niepłatny parking. Stajemy akurat przy kościele. Akureyrakirka . jest to charakterystyczny kościół rzucający się w oczy. Ma bardzo ciekawą architekturę. Wchodzimy po okazałych schodach. Wnętrze  bez zachwytów. Potem kościółek katolicki wraz z plebanią stanowią kompleks  biało-czerwonych domków rzucających się w oczy. Zmierzamy do ogrodu botanicznego. Mnóstwo kwiatów bardzo zadbany, ale  roślin południowych nie ma . Ale warto zobaczyć wreszcie na Islandii wysokie drzewa. Wracamy do centrum. Tu na deptaku odwiedzamy liczne sklepy. zabójcze ceny powstrzymują nas przed zakupami. Dochodzimy do portu. Po drodze zauważyliśmy, że czerwone światło dla samochodów jest w kształcie serduszka. W porcie stoi ogromny  wycieczkowiec AIDA. Wracamy do miasta  . Ja cały czas szukam  kanapki ze śledziem. Kończy się na fish and chips. Ryba jak zwykle doskonała.. Zauważyliśmy, że na Islandii uczniowie sprzątają ulice. Właściwie całe klasy wraz z nauczycielami czyszczą  chodniki z wyrastającej trawy. Mają założone kamizelki i wspólnie pracują. Bardzo nam się ta inicjatywa podoba.  Ruszamy w dalszą drogę. naszym celem jest Siglufjordur. Ta malutka wioska była kiedyś centrum przerobu śledzi.. Wioska jest malownicza. Droga do niej chociaż trudna też  przepiękna. Dodać należy, że pogoda nam sprzyja. Słońce dodaje urody  ośnieżonym górom i niebieskiej wodzie w fiordzie. W wiosce znajduje się muzeum ery śledzia. Miasto to w latach 40 i 60 przeżywało boom śledziowy. Było jednym z największych w Islandii. Ogromne połowy śledzi powodowały, że  zawijały tu statki z Europy. Jednak gdy przetrzebiono śledzie miasto upadło. Mimo to jest bardzo malownicze, warte uwagi. Muzeum ery śledzia pokazuje  zarówno  urządzenia do przerobu śledzia  ale i warunki życia robotników. Ruszamy w dalszą drogę wzdłuż fiordów. Ponad dwugodzinna droga to  czas ciągłych zachwytów , bo widoki niesamowite na dodatek to słońce Około 21 docieramy do naszego hotelu. Pokój trzyosobowy znośny. Widok na góry.