czwartek, 3 maja 2018

Korea Południowa

3 maja 2018 r.

Wyspa Jeju
Rano słońce świeci ale jest straszny wiatr. wychodzimy z hotelu i decydujemy się zabrać walizki. Na
recepcji nie ma nikogo, więc nie można przedłużyć pobytu. Może znajdziemy jakiś inny hotel.  Najpierw szukamy czegoś do jedzenia.. trafiamy na uliczkę z restauracjami rybnymi.  Ceny, że zęby bolą. za makrelę grillowaną 150 zł. Chyba oszaleli. Znajdujemy francuska  piekarnię. Bierzemy  sobie coś na kształt pizzy. Bardzo smaczne. Placuszki z serem pomidorami i oliwkami.. Za to, co jest dla mnie niezrozumiałe, napoje strasznie drogie. Po pierwsze nie ma  czarnej herbaty  . Znalazłam  dzisiaj . herbatę earl greya, kawa to koszt około 15 zł. Tyle samo placek co i herbata. Dziwne. Muszę kupić znaczki na kartki. Szukamy poczty. Wbijamy coś w GPS, W końcu znajdujemy jakiś urząd pocztowy. Okazuje się, że to tylko punkt rozdziału poczty. Jednak niedaleko  jest ten właściwy. Kupuję znaczki, rejestruję ,że  skrzynka jest przed pocztą. Jedziemy szukać głowy smoka. Jest to skała  która uformowała się w kształcie smoka. Skała Yongduan powstała z lawy, a wiatr i fale morskie zrobiły swoje. Oczywiście Koreańczycy mają na ten temat swoje wierzenia. Gdy robię zdjęcia skale zaczepia mnie Koreańczyk i pyta czy telefon, który leży na skale to mój. Oczywiście nie jest to mój telefon. W telefonie są także karty   płatnicze. Okazuje się że to Koreanka  położyła i poszła robić zdjęcia.  Na Jeju jest bardzo dużo posągów dolharburang. Są one zrobione z tufu wulkanicznego. Trochę przypominają posąg z Wyspy Wielkanocnej. W polskim przewodniku wyczytałam, że 52 takie posągi znajdują się w muzeum Folkloru i Historii Naturalnej. Idziemy tam . Na froncie stoją dwa. Pytam się personelu, ale nikt nie wie o pozostałych 50 posągach.. Kobiety są zdziwione. No trudno. Po raz kolejny stwierdzam że Polski przewodnik Pascala po Korei jest beznadziejny. Zwiedzamy jednak muzeum. Znajdują się tu bardzo ciekawe skały pochodzenia wulkanicznego, a do tego różne  formy lawy. Niektóra wygląda jak ciasto, inna jak warkocz .Jest też dużo różnych stalaktytów powstałych z lawy. . Z muzeum idziemy wprost do Samseonghyeol. jest to bardzo ważne miejsce dla Koreańczyków.. W ziemi są trzy dziury. Według ich wierzeń wyskoczyło z nich 3 braci. Potem zjawił się statek z królem i trzema księżniczkami. Jak łatwo się domyślić  mężczyźni pożenili się z księżniczkami i założyli nowy ród. Koreańczycy bardzo poważnie podchodzą do tej wersji. Miejsce jest otoczone płotem .Odbywają się tu uroczystości  państwowe.. Następny punkt programu to cud natury jaskinia lawowa.. Właściwie jest to tunel lawowy. Został on wpisany na listę UNESCO. Docieramy do jaskini po 16;00. Zejście na dół. Ciemno, no prawie ciemno , bo trochę lampek stoi. Podłoże nierówne. Idzie się po lawinisku. Długi szeroki tunel ciągnie się przez kilometr. Stasiu po 250 metrach się poddaje i wraca. Ja idę do końca. Droga się poprawia. Idzie się pomostami. Jest dużo stalaktytów powstałych z lawy. Ten tunel jest inny niż dotychczas widziane przeze mnie  jaskinie. On powstał z lawy.. To jest taka tuba, którą przez lata płynęła lawa. W zależności od erupcji pozostały na ścianach znaki  jaki był  poziom lawy. Tunel ma około 60 metrów szerokości. Na końcu jest ogromna hala ponad 120 metrów szerokości i nie widać  sufitu. Tunel kończy skamieniały kawałek lawy , wygląda to tak jakby płynąca  z krany woda zamarzła. . Może on nie zachwyca wyglądem jak jaskinie Postoina czy Jeitta Grotto w Libanie, ale jest  to wytwór wulkanu a nie wód krasowych. Wracamy do miasta. Po drodze tankowanie. Zajeżdżamy do piekarni  w której byliśmy rano, by kupić coś na śniadanie. Jakież było nasze zdziwienie że  prawie wszystko sprzedane. Kupujemy długie kiełbaski w cieście na śniadanie i ciasteczka z herbata jako kolację. Ja piszę kartki. Potem znowu poszukiwanie poczty. W końcu znajdujemy zupełnie przez przepadek. Szukamy hotelu i w końcu wracamy do Mon Dieu. > Jutro czeka nas  obfity w atrakcje dzień.
posągi dolharburang

przy nabrzeżu

głowa smoka

tu tez jest syrenka

posążki dolharburang

świnki to majątek to maja posąg

przed muzeum historii naturalnej

przed muzeum historii naturalnej

małe tunele lawowe

Samseonghyeol.

trzy otwory w  Samseonghyeol.

tenel lawowy

w tunelu

nacieki- stalaktyty

koniec tunelu

ogromna grota w tunelu

stalaktyty lawowe

linie wskazujące poziom lawy

przystaweczka z rybek i wodorostów